Recenzie: Marketing şi comunicare pe Facebook în 2014

Este un pdf gratuit oferit de Alexandru Negrea care conduce departamentul de Facebook Marketing la Spada, agenţie de Social Media şi este trainer în cadrul Social Media School, platformă de training-uri intensive de marketing şi comunicare online.

Documentul oferă câteva informaţii generale şi utile pentru cei care sunt începători în marketing şi comunicare pe Facebook. Iar pentru a avea o strategie eficientă trebuie să deţinem câteva informaţii generale despre Social Media şi Facebook.

marketing-si-comunicare-pe-facebook

Sursa foto

Prima întrebare e: ce este Social Media?

Practic orice platformă online, care permite schimbul liber de idei/opinii între utilizatori, se numeşte Social Media: reţelele sociale(ex: Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Pinterest); platformele de video-sharing(ex: Youtube, Vimeo); blogurile; Wikipedia; orice website care permite publicarea de comentarii.

Facebook-ul este, la momentul actual, cel mai popular şi utilizat platformă în Social Media. Mulţi o detestă şi mai mulţi o iubesc. Ori era invers? Însă cu un număr de peste 1,3 miliarde de utilizatori (din care 7,2 milioane români), cu o creştere de 22% faţă de 2012 iar 48% din utilizatori accesează zilnic reţeaua e cea mai activă reţea. Iar dacă ştii cum să o foloseşti atunci vei creşte în vizibilitate, interacţiune şi notorietate. Iar ca o firmă creşti şi în vânzări.

Reach-ul de pe Facebook înseamnă …. iar cea văzută în mod natural (organic – fără buget) e de maxim 16% din numărul de fani ai paginii. Însă media e undeva la 2-4% şi scade cu cât numărul de fani e mai mare. Iar pentru a avea un reach cât mai mare trebuie să plăteşti. O parte din utilizatorii care vor vedea mesajul nu vor fi fani ai paginii deci ai posibilitatea să obţii şi noi fani.

 

A doua întrebare e: ce este un Newsfeed?

Newsfeed-ul este piesa centrală a reţelei de socializare (pagina de după autentificarea în reţea).

Pe newsfeed apar: – mesaje publicate de prietenii din reţea;

– mesaje publicate de paginile pe care le urmăreşti;

– mesaje sponsorizate.

 

Newsfeed-ul e împărţit în două: Top Stories şi Most Recent.

Pe secţiunea Top Stories mesajele sunt sortate în funcţie de trei factori:

– în funcţie de reacţiile primite şi de interacţiunea unui profil sau a unei pagini cu alte profiluri sau pagini, orice mesaj publicat în reţea primeşte o anumită greutate;

– relaţia dintre profilul sau pagina care publică mesajul şi celelalte profiluri sau pagini care citesc mesajul respectiv;

– cu cât trece mai mult timp de la publicare, cu atât scad şansele ca respectivul mesaj să mai fie văzut de alte profiluri sau pagini (dacă nu primeşte reacţii).

Pe secţiunea Most Recent mesajele apar în ordine invers cronologică.

 

Performanţa unui mesaj

Performanţa unui mesaj publicat pe o pagină de Facebook se măsoară în efectele pe care mesajul respectiv le are în afara reţelei de socializare (număr de click-uri, număr de vânzări, număr de abonaţi noi la newsletter).

Nu toate mesajele publicate vor genera vânzări sau abonaţi noi, iar unele nu vor genera nici măcar click-uri. Depinde de mesajul afisat. Avem 2 tipuri de mesaje: mesajele de construcţie, ce se măsoară în reacţii/răspunsuri (în cazul nostru reacţii pe Facebook) si mesaje de acţiune, ce se măsoară în acţiuni concrete (click-uri, abonaţi noi, produse vândute, înscrieri pe formulare).

 

Strategia editoriala pe Facebook

Strategia diferă în funcţie de obiectivele de business a companiilor iar departamentul de marketing decide care sunt cele mai eficiente metode de promovare.

Aproximativ 90% dintre mesajele publicate pe Facebook de companii sunt mesaje seci care nu atrag cititorii şi nu creează interacţiune. Dacă vrei să ştii ce mesaj e cel mai bun pentru fanii paginii atunci să îţi pui întrebarea: ce m-ar atrage pe mine? Atunci când vezi un mesaj de la o companie ce te determină să dai un clik ori să citeşti tot mesajul?

Un alt aspect important, când publici un mesaj, este să pui şi link către site. Asta dacă vrei să atragi utilizatorii pe site şi să contorizezi reacţia pe care o are mesajul. Poţi să utilizezi bit.ly pentru a scurta mesajul şi pentru a avea un număr exact de click-uri.

Frecvenţa postarilor de mesaje: sunt tot felul de studii si cercetări pe această temă. Cel mai bine e să testezi terenul. Să postezi mesaje la ore diferite şi să vezi care creează cea mai mare interacţiune. Iar după 1-2 luni de zile vei avea o idee mai bună asupra perioadei când fanii şi publicul tău ţintă vor fi prezenţi în online şi vor mai predispuşi la mesaj.

Documentul spune că cele mai bune momente pe Facebook sunt la orele prânzului, între 20:00 şi 23:00 şi în week-end-uri.

Să faci din numărul de fani sau din rata de engagement un obiectiv de business e greşit din aproape orice punct de vedere. Fiindca tratezi un mediu de comunicare ca pe un scop în sine.

 

Miza utilizatorului pe Facebook

E important să înţelegem că utilizatorii de Facebook NU intră în reţea pentru a comunica cu companii. În contextul ăsta sunt două condiţii pentru succes:

1. Aduci în reţea informaţii relevante pentru publicul tău şi le comunici în aşa fel încât să nu întrerupi interacţiunile amicale dintre utilizatori.

2. De fiecare dată când vrei să scrii ceva pe pagina de Facebook întreabă-te dacă mesajul respectiv ar avea sens în cadrul unei conversaţii faţă în faţă cu un consumator.

 

Pentru a crea un mesaj potrivit trebuie să înţelegem şi motivele pentru care utilizatorii sunt pe Facebook:

 

  1. Motiv principal: timp mort – În 2014 orice timp mort este acoperit de Facebook sau alte reţele de socializare.

 

  1. Motive secundare: entertaiment si cautarea de informatii. Aceste motive apar aproape zilnic, în strânsă legătură cu motivul principal.

 

  1. Motive ocazionale: comunicare interpersonala, oportunitati in cariera, self expresion. Aceste motive apar doar în momentele în care diverse evenimente importante survin în vieţile utilizatorilor.

 

De asemenea îţi recomand să citeşti şi pdf-ul Campania de Facebook Ads – Noţiuni de bază, e o completare naturală.

Nu este o recenzie propriu zisă fiindcă nu e o prezentare succintă şi am extras informaţiile interesante pentru mine. O mare parte din informaţiile din acest articol sunt preluate din document şi adaptate, atunci când a fost posibil.

Anunțuri

4 comentarii

  1. Gata. Mă tot întrebam de ce cu cât am strâns mai mulți fani pe pagina de Faceboo, cu atât mai puține vizualizîri aveam la postări. Și multe alte chestii. E tare bine să citești lecturi informative.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s