Semnificația numelui Răzvan

Înainte de SEV nu m-am gândit ce înseamnă ori de unde își are originile numele Răzvan. Dar într-o noapte un armenian mă întreabă dacă nu știu rusă, fiindcă numele seamănă cu unul slavic, cică ar avea originile în Caucaz. De atunci am început să cercetez despre originea și semnificația lui.

Se pare că numele nu era unul popular, între români. Erau ceva persoane, în secolele anterioare, care avea acest nume, dar foarte puțini. Doar în ultimele 2 secole a început să fie popular. Cea mai influentă sursă e: Răzvan și Vidra. 

Semnificația, ca și etimologia sa, este obscură. Dar există 3 teorii general acceptate: – origine slavă Rizvanov și Rizvan. Semnificație: rebotezat.

– rusă Razvati, semnificație: a căuta un sens, un înțeles.

– origine indiană, seminificație: aducător de vești bune.

Trei variante ce nu coincid la semnifiacție. Deci ce să cred? Ce să aleg?

Cred că varianta rusă mă reprezintă cel mai bine. În acest moment.

10 comentarii

  1. Numele Razvan pare a fi venit la noi pe filiera greceasca. Resvanis este varianta greaca.
    In afara de asta, exista varianta persana Rezvani, India-Pakistan: Rizwani, posibil variante pana in Tajikistan, ca tara cu limba si populatie indoeuropeana, in fapt persana.
    Poate avea legatura cu numele persan Reza, dar nu cred ca vine din araba- Rida- asa cum am citit. Rida ar fi nume de femeie, iar Reza e un nume de barbat, si rezonanta e persana, indoeuropeana, nu semita. Or fi iranienii si ceilalti persani majoritar musulmani acum, dar la cateva milenii de istorie fata de mult mai modestii arabi agresivi care i-au islamizat, nu si-au pierdut limba si cultura.
    Exclud total originea slava.

  2. @Vic: merci pentru informatii si surse. Sunt interesante.
    Pe de o parte sunt de acord cu tine ca ar putea sa fie de origine greaca fiindca grecii erau destul de numerosi si bogati pina la sfarsitul secolului al XIX. Dar pe de cealalta parte avem si am avut foarte multa influenta slavica.

  3. M-a intrigat numele asta din copilarie. Bunica mi-a spus ca il asocia mai mult cu grecii- si mi se confirma ca stia ce spune. Da, au avut influenta… in afara de numele grecesti preluate de toti crestinii, la noi a mai fost un val de imprumuturi grecesti. Un exemplu: Marghioala/Marghiolita- un nume care suna amuzant pebtru romani, dar provine din Margolis/Margoulis. Pentru grecii romani nu era caraghios sa-si boteze fiica Marghioala! Si multe alte exemple de grecisme adaptate, care imi scapa acum. Totusi, Razvan si Raluca par a fi doua nume romanesti cu origine greaca, nepreluate de alte popoare in vreo varianta proprie.

    Influenta slava e incontestabila si deloc minora. Dar nu-l include pe Razvan :).

  4. numele este de origine iraniana si este un echivalent al arhanghelui gabriel (vestitorul). apare prima data la domnitorul moldovean stefan razvan care era bastard domnesc si fiul unei tiganci.
    sursa: istoricul neagu djuvara

  5. In Anglia m-am intalnit cu o tipa din Iran, care mi-a vazut ecusonul de pe piept, m-a abordat si m-a intrebat daca stiu ce inseamna. I-am zis ca nu, la care ea: „It means Heaven”. Am zisin gandul meu: „Wow…. e ceva”. Si inca ceva: l-a pronuntat corect, cum il pronuntam noi in romana. La ei suna exact la fel ca la noi. 🙂

Lasă un răspuns

