Caracterisitici ale generației Y

„…generația cea mai receptivă la schimbare, dar și generația care induce schimbarea.” Sursa

De curând am aflat și eu de Generația Y. Știu, știu. Fac parte din ea și având la dispoziție internetul ar fi trebuit să fi știut încă de acum 10 ani, de exemplu. Ce să faci, asta e.

Caracteristicile variază în funcție de cultură și zonă, însă există câteva puncte generale: tehnologia digitală, comunicarea și media.

Sursa foto

Ideea e următoare: nord americanii au început, încă de la începutul sec. al XX-lea să catalogheze generațiile care trec prin anumite schimbări social-cultural-economic. Una din variante e că generațiile au o perioadă de 22 de ani, între ele.

Eu fac parte din generația Y, conform americanilor. Și am câteva trăsături și caracterisitici care se regăsesc la marea majoritate a celor din generația mea.

Caracteristici generale: – născuți în perioada anilor 80′ (între 82′ – 84′) până la începutul anilor 2000 (între 2001 – 2003). Sunt atât de multe surse și nu au fost de acord cu o perioada exactă. E la fel și în România, mulți nu știu ce e comunismul, ce e foametea și frica față de sistem.

conectați la noile tehnologii și internet. De obicei au gadget-uri iar internetul e la fel de familiar ca și somnul. De exemplu: când se trezesc printre primele lucruri pe care îl fac e să își verifice Facebook-ul și e-mail-ul. Adevărat, cel puțin în cazul meu.

spirit antreprenoriat dezvoltat – sunt mult mai dispuși să își deschidă o afacere și să își asume riscuri, decât generația precedentă, generația X. Și deși în România doar 1 din 100 de tineri doresc să aibă propria afacere, în timp lucrurile se vor schimba. Plus Guvernul și UE oferă ceva subvenții și fonduri pentru deschiderea unui IMM.

toleranța – sunt mai toleranți față de minorități (indiferent dacă sunt etnice, religioase etc.) comparând cu generația anterioară. Deși am crescut cu fraze de genul: „țiganii sunt hoți” iar „maghiarii niște bozgori ce vor să fure țara”” eu personal refuz să îi cataloghez și să aplic stereotipuri.

plictiseala – se plictisesc mult mai repede la un loc de muncă. De obicei după 2 ani de muncă vor ceva nou. Plus îți termină task-urile mult mai rapid, sunt mai flexibili și comunicativi. În România poate fi observat la tinerii care sunt la liceu ori la facultate. Se plictisesc destul de repede de unele materiale.

lucrul în echipă – generația Y preferă să lucreze în echipă , să își împartă task-urile, opus față de generația X, care preferă să facă lucrurile de unul singur. Astfel livrează rezultate bune în scurt timp.

salarii – preferă salarii mari, gen 1.000 de euro, chiar dacă serviciul și task-urile pot fi complexe. Cei din generația anterioară preferă un loc de muncă stabil, deși salariile sunt mici. De exemplu părinții preferă să aibă un loc de muncă la Stat iar copilul/copii preferă ori un job în străinătate ori să aibă propria afacere.

implicare în comunitate/activități de voluntariat – de obicei sunt mai implicați în comunității, văd în voluntariat atât o contribuție pentru societate cât și personală. Pot fi voluntari atât în timpul liceului cât și în timpul facultății. Ar prefera ca compania/corporația să implementeze CSR (Corporate Social Responsibility). În ultimii ani, la universitate, tot mai mulți studenți devin interesați de voluntariat iar o parte din organizații au proces de recrutare asemănător cu cel al unei companii.

loialitatea față de branduri – e mult mai scăzută. Fiindcă știu că pot să influențeze profitul unei companii ori fiindcă se plictisesc destul de repede, nu se simt atașați, față de vreun brand anume. Deși câteodată pot fi, dar se pot răzgândi destul de repede.

locul de muncă: ar prefera să lucreze de acasă ori dacă sunt la birou să fie flexibil, să poate comunica relativ ușor cu colegii, să fie un loc de muncă unde își pot dezvolta anumite abilități (de management, de proiect, ledearship) și eventual să aibă o cameră de relaxare (gen: o cameră cu ping-pong). Iar dacă locul de muncă implementează CSR (Corporate Social Responsibility) ‎)))))atunci ei pot rămâne ceva mai mult timp la locul respectiv. Plus feedback-ul e mult mai important decât critica.

nerăbdători: își doresc satisfacții și recompense instant. Pe de o parte poate fi bine, fiindcă își termină sarcinile la timp. Pe de altă parte nu au o viziune pe termen lung a ceea ce vor face cu viața lor. Planurile de 1-2 ani sunt preferate.

limba engleză – e la fel de naturală ca și folosirea internetului. Deși unii nu pot înțelege, scris ori vorbit, în general multe cuvinte din engleză sunt folosite natural. De exemplu: cool, job, task-uri, Dead Line (ori DL) și tot așa.

familie/părinți – deși nu împărtășesc aceleași valori și obiceiuri cu părinții lor (generația X), de obicei sunt atașați ori depind de ei (financiar ori cu puncte de vedere). Destui preferă să locuiască cu părinții la o vârstă ce era considerată rușinoasă, în urmă cu 23-25 de ani. De exemplu, pot locui foarte ușor cu părinții, la 25-28 de ani. Pot fi dependenți financiar chiar și după terminarea facultății.

religia – sunt mai puțin religioși decât părinții lor. Consideră că Biblia e scrisă de oameni, iar bisericile creștin sunt anti-gay, au prejudecăți şi sunt ipocrite (susțin). Deși România are un număr destul de mare de cetățeni ce s-au declarat creștini ortodocși (ori altă religie oficial recunoscută în țară) totuși destui nu merg la slujbe religioase. Știu din propria experiență: când eram mic bunicii mă ducea destul de des la biserică, dar când am crescut, am început să fiu pasionat de istorie și științe politice iar interesul pentru slujbe religioase și religie a scăzut. Fiindcă cred în propriile forțe/capacități nu mai simt nevoia de a crede într-o zeitate care teoretic e bună dar te pedepsește dacă nu mergi la Biserică.

comunicarea – Datorită interacțiunilor cu persoane atât în mediul real, cât şi în cel virtual, au căpătat abilități de socializare mult mai dezvoltate decât cei din generaţia anterioară. Folosesc eficient e-mail-ul, telefonul, rețelele de socializare și comunicare în persoană cu alții.

alte caracteristici: vânează oportunități; pot avea și 40 de tab-uri (ferestre) de internet deschise, în același timp; dau bătaie de cap generației X; ceva mai inteligenți decât generația anterioară, în special în China; nu le plac ierarhiile, considerându-le prea rigide; sunt mai predispuși să învețe chiar și după terminarea studiilor formale; pretențioși; impacienți; fac parte din categoria „eroică”; se căsătoresc mai târziu decât părinții lor (de obicei după 25 de ani); gândire globală; sensibili la critică; extrem de loiali prietenilor și familiei.

Exemplu de antreprenor de succes: Mark Zuckerberg.

Subgrupuri ale Gen Y:

  • Hip-ennials — “Pot transforma lumea într-una mai buna.”
  • Millennial Moms — “Îmi place să mă mișc, să călătoresc și să am grijă de copil.”
  • Anti-Millennials — “Sunt prea ocupat să mă ocup de altceva în afară de afaceri și familie.”
  • Gadget Gurus — “E super să fiu eu.”
  • Clean and Green Millennials — “Am grijă de mine și de mediu.”
  • Old School Millennials — “Facebook-ul e impersonal, hai să vorbim la o cafea!”

Câteva critici interesante.

Alte denumiri pentru Generația Y: Generația Millennial, Generația MTV, Net, EchoBoomers,  Gen Y, Generația Digitală, Digital Natives, iGen.

Surse și site-uri interesante: Marketing Experențial, Forbes.roUSA Today, Wikipedia,  Social Marketing, ZSF.ro, Stoian Andrei, Economie.HotNews.ro, Marketwatch.ro, 360.uaic.ro, Revista-piata.ro, iVOX.ro, Chestiuni serioase, Adevarul.ro, Semnele timpului, Realitatea.net

Sursa foto 

Anunțuri

Un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s