TiA, Stufstock și ANST

De câteva zile încerc să mă autoconving să scriu un articol despre cele 9 zile din Vamă şi cele 4 zile în Vatra Dornei. Unul dintre motivele pentru care nu îmi place acasă: simpt că stagnez. Oricum, am încercat o altă abordare şi anume Biblioteca Judeţeană Botoşani, și se pare că are efect 😀

Experienţa din Vama Veche o împart în două: – trainingul oferit de programul TiA
– Experienţa de voluntar în cadrul Stufstock 2010

Trainingul a fost extraordinar, perioada 13 – 16 august 2010. Metodele nonformale folosite, oamenii şi trainerii …. pur şi simplu extraordinar. Trainingul se numea “Metode si instrumente de educatie nonformala in context TiA”, ţinut de trainerii (sau mai nou formatorii) : Teolin Codreanu şi Marian Ancuța. Și ce anume a însemnat “formarea” ? Păi : metode pe care le poţi folosi într-un training sau workshop; ce înseamnă educaţie non fomală, informală şi formală; ce înseamnă şi cum să foloseşti corect debriefing şi feed back; metodele şi instrumentele pot fi şi trebuie adaptate în funcţie de situaţii şi context (de exemplu: poţi să adaptezi salata de fructe într-un context diferit, cum ar fi o piscină şi să fie şi educativ); metode nonformale de educație socială cum ar fi Biblioteca Vie și tot așa.

Pe lîngă o experință de neuitat (și pe care aș dori să o repet) ni sau mai oferit și ceva materiale pentru a învăța, formal, mai multe. Vreo căteva site-uri utile ar fi: www.tinact.ro www.salto-youth.net www.anpcedfp.ro
Fiecare zi aducea cu sine căte ceva nou: fie de am jucat un joculeț de cunoaștere iar Cătălin s-a îngropat în nisip fiind nevoiți să îl atingem , sau căutam umbră într-un camping ce nu avea deloc copaci (însă avea internet 😀 ) , unii au fost în Bulgaria (de fapt cam toți au fost înafara de mine, nu am avut buletinul , și un italian) și tot așa și tot așa. Aaaaaa…..am mai încercat (și oarecum reușit) să facem un grătar în ultima seară. Ar fi fost o idee mai bună să fi făcut rost de lemne înainte să se întunece și să fi stat cu laternele lîngă grătar pentru a vedea ce mici sunt buni.
Un aspect ce nu mi-a plăcut: campingul. Vă recomand din toată inima să nu mergeți acolo. Pe lîngă faptul că nu dispun de umbră sunt puțin cam avari. Dacă ai vizitatori plătesc și ei. Daca ai mașină plătești și mașina, plătești atât cortul cât și numărul de persoane. Adevărat…au dușuri, piscină (care are un program limitat), internet, grătar și un frigider….însă “un camping profesionist” are și umbră pentru clienți.
Dacă doriți să vedeți câteva poze, aici – http://www.facebook.com/profile.php?id=100000971545853#!/group.php?gid=147975755227458

Experiența de voluntar la Stufstock


Inițial mam înscris ca voluntar prin facebook după care am trimis un CV și o poză. Căteva zile mai tărziu mă numărm printre cei 70 de „norocoși” ce vor deveni voluntari în cadrul celui mai mare „eveniment cultural care va reuni muzica, teatrul, filmul, fotografia, literatura și ecologia, toate sub egida spiritului Vămii Veche” (extras din revista 24-FUN, supliment special STUFSTOCK 2010 pag 2.)…. bullshit.
Încă un extras ce mi se pare puțin aberant “vrem să demonstrăm că se poate face ceva pentru ocrotirea mediului înconjurător, și nu să aruncăm doar vorbe în vânt. Măcar o dată pe an să lăsăm asfaltul gri în urmă, să uităm de blocurile care ne domină vazduhul și să fugim de mașinile care ne aglomerează realitatea. Măcar o dată pe an să ne amintim că există lucruri simple de care ne putem bucura și pe care merită să le protejăm.”.
Am fost, am văzut și nu mi-a plăcut. Ca voluntar nu am simțit deloc că fac parte dintr-o echipă sau că sunt acolo pentru a ….face ceea ce au zis ei puțin mai sus „ocrotirea mediului înconjurător”….am simțit că ajut un pic la organizarea unui concert, nimic mai mult nimic mai puțin.
Desigur am primit și ceva lucruri gratute: cazarea, care era pe plajă, și doar în ultimele zile erau puse garduri ; o masă pe zi consistentă, din cele 6 zile în care mam implicat și la Filmstock și la Rockstage, am primit măncare doar pentru 3 zile; RedBull , o dată pe zi (eh…aici nu am de ce să mă plîng); tricou….pe care mi lau dat in ultima zi (însă ii negru, simplu și scrie Stufstock 2010, deci îi un lucru bun pînă la urmă); acces la toate evenimentele si peste tot (deși în ultima seară a trebuit să mă cert cu câțiva paznici să le explic că am dreptul să intru pe unde doresc la concert); bere (doar în ultimele 2 zile și atunci a trebuit să dăm brățara cu Bergenbier jos, de fapt am fost forțați dacă nu nu mai primeam bere de la Ciuc. Plus erau căteva momente în care se vehicula zvonuri că nu vom mai primi bere gratis, dar …. pînă la urmă tot ni sa dat ).
Cea mai stupidă fază dintre toate: un alt voluntar, cu mai multă vechime decăt mine , ma dat afară. Nu în șuturi însă mi-a spus clar , simplu și direct: îți străngi cortul și pleci, nu mai ai ce căuta. Ceea ce am și făcut. Individul, adică Blană, nu avea nici autoritatea și nici un motiv întemeiat. Ce sa întîmplat de fapt? Foarte simplu: pe 22 august, în jur de ora 12:00 ma chemat să dau jos un banner (am început să străngem totul: scena, gardurile, bannerele etc.) și mam dus. Cand am ajuns la locație, și anume Goblin&Goblin ma pus să mă urc pe niște schele pentru a da jos un banner mare de promovare a Stufstock-ului. Am spus și iam recomandat să căutam o scară, ceva…. Nu puteam să mă urc fiindcă cu o seară înainte am băut și în aceeași dimineață…la fel. Plus am DREPTUL CA VOLUNTAR SĂ REFUZ orice consider că mi-ar putea dăuna. Pe lîngă acest lucru am dreptul să îmi exprim in mod liber punctele de vedere și ceea ce gândesc. Poate că domnul Blană nu știa acest lucru. Mda….fiind voluntar de vreo 9 ani am mai învățat căte ceva….zic eu. Pun accent pe acest lucru, nu fiindcă am ceva cu tipul sau că evenimentul ma traumatizat . În nici un caz. Ideea este că deși am spus la mai mulți ce sa întămplat, chiar și unora cu petere de decizie, nu sa luat măsuri pe loc. Oricum eu am rămas pentru ultima seară de concert și pentru a-i ajuta pe organizatori. Teoretic trebuia să fiu in Vatra Dornei de pe 22 august și am ajuns pe 23 august. Nici nu am rămas la petrecerea voluntarilor fiindcă nu petrecerea și distracția erau obiectivele mele. Doream să simpt că fac parte dintr-o echipă unită, doream să simpt că voi ajuta la păstrarea spiritului de Vamă….poate că imi doream prea mult.
Pe lîngă această mică experiență neplăcută… în rest a fost ok. Cum am mai spus mam simțit ca un …. simplu voluntar. Am ajutat acolo unde sa putut, dacă a fost nevoie de mine și eram pe faza am făcut ce mi sa cerut (exceptând bannerul mare) etc etc.
Alte lucruri stupide în Vamă: asfalt, mașini multe, foarte multe terase cu muzică electronică, multe umbrele, în nici o dimineață nu sa făcut o salubruzare selectivă pe plajă (de ce să vină autoritățile cănd noi trebuie să luăm atitudine), într-o seară am auzit manele și nimeni nu a făcut nimic, multe căcaturi (nu mă refer la hand made stuff ci la acele superficialități ce sunt în toate stațiunile) de vânzare, cănd făceai chetă cei mai mulți se uitau urăt la tine sau te întrebau de ce faci chetă, pentru ce sau își băteau joc de tine.
Din punct de vedere al organizării Stufstock-ului: proastă decizie de a pune intrare la concert; programul nu sa respectat; scena și multe unelte au venit cu căteva zile întărziere; nu sa respectat ierarhia de decizie (eu am fost doar un exemplu 😛 ) ; brățări VIP…. cum să dai brățări gratuit de VIP la niște indivizi ce dansează d’n’b’? Credeam că ii un concert rock…mă rog.
Ceea ce mi-a plăcut: a fost distractiv și interesant la Filmstock. Căt am stat pe acolo și am ajutat căt am putut a fost extraordinar. Am mers cu o bucată de carton prin Vamă și promovam diverse videoproiecții sau workshop-uri, vorbeam direct cu oamenii (chiar și cocalari) și le explicam despre ce era vorba. Mi-a plăcut foarte mult. Într-o seară vreo cățiva sau hotărât să facă un foc de tabără cu umbrelele de pe plajă. Foarte fain, păcat că au venit polițiștii. Poate la anu va fi un foc de tabără cu toate umbrelele. La anu , daca voi mai fi acceptat, voi încerca să fiu voluntar la Filmstock. Am primit căteva chestii gratis: un tricou, ceva beri, ceva redbull. Am cunosc oameni noi. Am alfat care îi noua “Vamă” : 2 Mai.
Păcat, păcat. Vama nu mai este ceea ce era. Poate dacă Stufstock-ul ar fi fost gratuit. Poate dacă Asociația ar fi făcut mai multe presiuni la nivel politic pentru a nu deveni stațiune locația și să nu se asfalteze….poate ar mai fi fost o șansă. Dar na… fiecare lucru se schimbă , păcat că unele în rău.

Consultarea de la Vatra Dornei

Cum am spus mai sus, am întărziat o zi însă a fost ok. Prima zi (22 august) a fost pentru socializare.
Cu ocazie îi mulțumesc doamnei Nicoleta Trandafirescu, de la ANST, pentru invitație. Tema este una de un interes major pentru mine. Am avut ocazia să îmi exprim liber și necondiționat punctele de vedere cu privire la societatea civilă românească, în special mediul asociativ. La proiect a mai participat, o colegă de organizație Ioana Drîmbă.
A fost interesant și am avut, și am , acces la viitor ghid privind metodologia de consultare dintre APL-uri (Administrația Publică Locală) și ong-urile, în special cele de tineret.
Programul lejer iar condițiile foarte bune.
Cine știe poate ghidul va avea un impact major asupra administrațiilor sau poate va încuraja ong-urile să ia atitudine și să aibă ca parteneri APL-urile.
Poate poate…. însă sunt sigur de unele lucruri: ceea ce am învățat voi pune în practică și voi transmite mai departe. De voi reuși sau nu, asta voi vedea cu timpul.
Deși nu pot scrie pe blog ghidul (ar dura prea mult timp și nici nu am voie, momentan) voi scrie în schimb bibliografia: – legea nr. 52/2003 din 21/01/2003 privind transparența decizională în administrația publică
– Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public
– Legea nr. 215/2001 a administrațiile publice locale
– Legea nr. 350/2006 – legea tinerilor
– Hotărârea nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autoritățiilor administrației publice locale la elaborarea proiectelor de acte nromative
– Cartă europeană a autonomiei locale din 15/10/1985
– Accelerarea procesului de reformă în administrația publică din România – modificări realizate în plan legislativ și instituțional – Asist. Univ. Drd. Oana Abaluta
– Există participare publică în România? – Studiu realizat de Centrul de resurse pentru participare publică – coordonator Mihaela Lambru – București 2006
– Principiul consultării cetățeniilor în soluționarea problemelor de interes deosebit – lector univ. Dr. Mădălina Voican
– Bugetele locale planificate participativ – ghid de bune practici – elaborat de Centrul de Resurse pentru participare publică- CeRe pentru Asociația Pro Democrația în cadrul proiectului Democratie în comunitățile mici, finanțat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe,București 2008
– Studiu „Starea sectorului neguvernamental” – Gala societății civile Mai 2010

2 comentarii

  1. Din pacate voluntariatul in Romania nu e totdeauna bineinteles. Prima mea experienta a fost foarte nefericita, bine pentru mine ca am trecut peste si am incercat din nou. M-am dus la radio si in loc de interviu o tipa mi-a tinut un discurs cu „Aici nu admitem neseriozitatea. Daca nu ai de gand sa fii serioasa, atunci poti sa pleci acum”

  2. Buna Maria. Adevarat voluntariatul in Romania ii inteles total gresit. Mare majoritate considera ca facand voluntariat faci munca gratis fara sa primesti nimic in schimb. Poate ca era adevarat acum…2-3 decenii insa acum a devenit alt ceva.
    Ai vrut sa faci voluntariat la radio? In Iasi?

Lasă un răspuns

